الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  مكتبة الصورمكتبة الصور  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  المجموعاتالمجموعات  دخولدخول  

شاطر | 
 

 ماذا يعني الشعور بالغربة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
memo

.. { مُشرٍفه عامه




عدد الرسائل : 549
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: ماذا يعني الشعور بالغربة   الأحد أكتوبر 12, 2008 4:28 pm

هل سألتم أنفسكم يوما ماذا يعني الشعور و الإحساس بالغربة و لم نشعر به

و تعيش به روحنا و تبتعد به عن كل ما هو حقيقي في هذه الحياة

أصعب إحساس يواجهنا هو إحساس بالغربة عن أنفسنا و تلك هي البداية فقط

غربة عن مشاعرنا ما تلبث أن تبدأ بشيء غريب يرتوي من عشق غير معروف و طريق ليس له بداية و لا نهاية .... شعور يضعنا في متاهات زمنية نبحث و نبحث عن مخرج بلا نهاية .. و بلا مفر .. أين نحن .. من أين أتينا .. إلى أين نمضي ...

و تختفي اللحظات تلو اللحظات .. و تبتعد أمام أعيننا و نحن ما زلنا هناك نواصل التقدم دون أن ندري أننا ما نزال في المكان نفسه لم نبرحه أبدا ... و نرى الجميع حولنا ينظرون إلينا نظرات مبهمة .. صماء .. هي مفهومة بالنسبة إليهم فقط .. لكن بالنسبة إلينا لا أدري ؟ .. نحس أننا نحلم .. و يبدأ الحلم جميلا .. سعيدا .. لكن حين نعود نجد أن المرحلة التالية قد بدأت .. مرحلة جديدة .. تبدأ من تلك المسافات التي بدأت هناك .. و تبدأ الغربة .. عن الأصدقاء .. عن الأفكار .. نحس أننا أغراب بين ناسنا و أهلنا بين إخواننا و رفاقنا و نبحث عنهم .. لكن .. هيهات أين هذا التوائم .. نبحث ولا نجد شيئا .. نغرق في بحور لا قرار فيها .. و نسبح دون أن نرى الشط يتقدم نحونا ..>>

نحس أن القيم الجميلة بداخلنا قد بدأت تنهار على صخور الواقع و أن شيئا ما بدأ بالتهامها شيئا فشيئا .. و نحاول البقاء و الصمود لكن الثقل يزداد و تغزو الحيرة و الألم و تبدأ الأصوات بالعلو .. أين أنت يا نفسي يا من تقوين على الدفاع عني ؟ ............. تعالي إلي

و احمني من ذلك الغول القادم ليأكلني .......

و ترد النفس ....ماذا أقول لك يا روحا بين هذه المتاهات .. يجب أن تصمدي ... أن تقاومي ... كل هذا سراب كل هذه الدنيا أوهام ..لا تصدق إلا أنت .. إلا روحك .. إلا نفسك الطيبة البريئة .. أحلامك .. لأنها وحدها تعبر عنك .. قاوم عندما تبدأ الأحلام مجرد عار عليك ... و حين يبدأ الناس حواليك ينظرون إليك أنك مجرد غريب ... قاوم .. لأن كل الناس تلبس قناعا آخر .. قناعا وهبته لها الحياة و هبها لها الشيطان .........

لم يعد هناك حقيقة إلا أنت وحدك و اعلم أنك وحدك الحقيقة و هم من يبحثون عنك فاجلس

و انتظر .. و سيأتي النور ... حافظ على بصيص الأمل .. فهو وحده من سيقودهم إليك في النهاية و سترى أن الحقيقة وحدها ستأتي إليك .. و كل من هم مثلك سيبحثون عنك

و سيجدونك ..........


يا قلبي لا تحزن و لا تغرق في الظلام .. فالنور هناك .. قادم .. هاهو .. تكبر هالته أكثر قاوم و كن صادقا أكثر .. واثقا أكثر .. فلا شيء سينقذك .. إلا حلمك و صدقك و إخلاصك لله و لنفسك و روحك و ذاتك ..........


أصعب شيء يواجهك في هذه الحياة عندما تحس أنك غريب... أنك صادق و الصدق عيب .. أنك حالم و الحلم عار .. أنك طيب و الطيبة سذاجة ... أنك محب و المحبة دروشة .. بنظر الآخرين ...
أنك متأمل...... حساس ........ و متفاني في المحبة و يجدها الآخرون قيما انقرضت .. اندثرت منذ زمن و ينظرون إليك نظرات استهزاء ... و تحس أنك قادم من عالم آخر و محكوم عليك أن تعيش هنا .. و تبدأ بالبحث عن هدف ... عن حلم .. يبقيك على قيد الحياة ..

وإذا وافقت على أن تندمج بالحياة ..عليك قبل كل شيء أن تبيع نفسك دون مقابل ..

و أنـت تعلم أنك الخاسر في النهاية ..لأنك لن تربح شيئا سوى أنك قد خسرت أهم الأشياء التي وضعها الله فيك ليكمل بها إنسانيتك .. روحك .... صدقك .. حبك .. تمسكك بنور الأمل أملك بغد سيأتي .. ماذا عليك أن تفعل ؟ يجب أن تختار .. و ليس لديك سوى خياران ...... ليس عليك سوى الانتظار .. و أن تبحث عن هدف أضعته في غمرة بحثك عن الأمل

و النور اللذان ظننت مخطئا أنك قد أضعتهما و هما هنا داخلك .. يختبئان .. و سيظهران في النهاية ........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
تاجر الغرام

.. { مدير المنتدى


.. { مدير المنتدى


عدد الرسائل : 561
العمر : 24
~{ الجـِنَـس :
~{ الإِقـَآمََـة :
~{ الجِنسِّية :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 09/02/2008

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الأحد أكتوبر 12, 2008 4:32 pm


ثااااانكس

I Am Waiting Your New

_________________


ترابك يا فلسطين .. تاج على راسي ..
امشي اتباها بيه بين اهلي و ناسي ..
~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~~.~.~.~
و الله لو بقينا ايد وحده لترجع بلدنا مره وحده .. احنا الأقوى بشهادة الزمان .. لو مهما كان سلاحهم هيفضل سلاحنا الإيميان ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
BaLoGa

.. { حمادي جديد


.. { حمادي جديد


عدد الرسائل : 2723
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
تاريخ التسجيل : 12/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الإثنين أكتوبر 13, 2008 5:52 am

.. { على فكرة انا بحس إنك بتكتبي شعووري وانا في مصر .. !


.. { فعلا بحس اني في غربه وان الإمارات دي بلدي .. !

.. { ثآآنكس على الموضوع .. }~

_________________









!. فِي اللّيْلِ وَ فِي النّهَآرْ .. فِي البَرْقِ وَ الإِعْصَآرْ .. فِي الأَرْضِ وَ حَتّى فِي الأَقمَآرْ ..
شِعَآرٌنآ وَآحِدْ [حَمـ ħąMMąd ـــآدُ ] بَآقٍ مِنْ نٌورٍ وَ نَآرْ .!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hammad.realbb.net
AmRo

.. { نائب المدير


.. { نائب المدير


عدد الرسائل : 733
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الإِقـَآمََـة :
~{ الجِنسِّية :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 01/09/2008

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الإثنين أكتوبر 13, 2008 6:15 am

بجد انا بحس لما اكون في مصر ان الامارات بلدي علشان معشتش فيها زي الامارات


و ضمتني و كلت منها و عشت احسن فيها

علشان كده الواحد هيحبها اكتر من بلدو

_________________


Always remember to forget
the things that made you sad.
But never forget to remember
the things that made you glad.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
prince

.. { عضو مطرود




عدد الرسائل : 5563
العمر : 21
{مَزَآجِـي :
~{ الإِقـَآمََـة :
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الإثنين أكتوبر 13, 2008 6:35 am


ايه يا جماعة محدش فيكو بيشتاق لعلته محدش فيكوا بيشتاق لوطنه الى بيفتخر بيه
طيب مش عجباك غير جنسيتك عجباك لازم تفتخر بيها


وشكرا يا ميمو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
memo

.. { مُشرٍفه عامه




عدد الرسائل : 549
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الإثنين أكتوبر 13, 2008 7:04 am

انا مع princeفي الرأي لان مهما الواحد بعد عن بلده فلازم يشتاقلها مهما كانت العيشة فيها

انا بالنسبة ليا ما اقدرش اسيب بلدي خالص
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
AmRo

.. { نائب المدير


.. { نائب المدير


عدد الرسائل : 733
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الإِقـَآمََـة :
~{ الجِنسِّية :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 01/09/2008

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الإثنين أكتوبر 13, 2008 12:30 pm

مهو مش معناه ان احنا مش بنشتاق لمصر طبعا بنشتاق ليها علشان هيا دي اللي هنرجعلها


في يوم من الايام

_________________


Always remember to forget
the things that made you sad.
But never forget to remember
the things that made you glad.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
BaLoGa

.. { حمادي جديد


.. { حمادي جديد


عدد الرسائل : 2723
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
تاريخ التسجيل : 12/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 6:04 am

.. { دا هيكون أسود يوم في حياتي .. !


.. { يوم رجوعي لمصر .. !

_________________









!. فِي اللّيْلِ وَ فِي النّهَآرْ .. فِي البَرْقِ وَ الإِعْصَآرْ .. فِي الأَرْضِ وَ حَتّى فِي الأَقمَآرْ ..
شِعَآرٌنآ وَآحِدْ [حَمـ ħąMMąd ـــآدُ ] بَآقٍ مِنْ نٌورٍ وَ نَآرْ .!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hammad.realbb.net
prince

.. { عضو مطرود




عدد الرسائل : 5563
العمر : 21
{مَزَآجِـي :
~{ الإِقـَآمََـة :
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 6:22 am


علي لو سمحتلي يعني
انت كده مستهلش تكون مصر ابن بلدك روح غير جينسيتك للبلد الى بتوحشك وشوف اد ايه انت
هتحن ترجع لوطنك الاصلي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
memo

.. { مُشرٍفه عامه




عدد الرسائل : 549
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 6:57 am

والله انا اتوقع ان اللي ما لهوش خير في بلده يبقى ما لهوش خير في اي حد ما فيش حد يقول كدة على بلده ومعلش في الكلمة دي اللي يتخلى عن بلده ما يستحقش يبقى منها انا مش قصدي على علاوي بس ولكن دة بشكل عام على أي حد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MERO

.. { نآئبة المديرة .. { نآئبة المديرة


عدد الرسائل : 788
العمر : 23
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 08/06/2008

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 10:25 am


صحيح إن الامارات عشـ فيها وكدهـ
بس دايماً
بيحن لبلدى حبيبتى مصر

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hammad.realbb.net
prince

.. { عضو مطرود




عدد الرسائل : 5563
العمر : 21
{مَزَآجِـي :
~{ الإِقـَآمََـة :
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 11:01 am


الموضوع ده على فكرة ذكرني بشاعر اسمه خير الدين الزركلي واكيد كلكم خدتوه في العربي
الشاعر ده اتولد في لبنان عاش اكتر حياته في سوريا
لكن الاستعمار الفرنسي رحله للقاهرة
فا لما كتب شعره كتبه عن سوريا البلد الى عاش ونشأ فيها مش البلد الى اتولد فيها
برده اكتر الناس الى هنا اتولدو هنا لكن لما يشوف مصر وهو وحيد ملهوش حد يلومه
لاكن لما يعيش مع اقرب الناس ليه فيها واقرب من صحابه هيحس ان مصر ليها دعمها
فا ده مبيحتمناش ان احنا منشتقش لأصحبنا الى لصحبنا لما نفرقهم ونروح مصر
وعلى فكرة مش بعيد نقابلهم في مصر
تعيش معاهم طول حياتك لكن في مصر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
BaLoGa

.. { حمادي جديد


.. { حمادي جديد


عدد الرسائل : 2723
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
تاريخ التسجيل : 12/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الثلاثاء أكتوبر 14, 2008 1:15 pm


.. { وحده تقول غير جنسيتك .. ! ( أبقى بلوشي يعني ) !!

.. { ووحده تقول هتحن ليها .. !

.. { وواحد يقولك خير الدين الزركلي .. !

.. { هقولهالكم عشان ترتآآحوا ,, انا بكره مصصصصر .. !

.. { خلاص كده أحسن .. !

.. { بس هعمل إيه هي جت كده .. !

دا حتى المثل بيقول :

( لو لم أكن مصريا لارتحت نفسيا ) !!

_________________









!. فِي اللّيْلِ وَ فِي النّهَآرْ .. فِي البَرْقِ وَ الإِعْصَآرْ .. فِي الأَرْضِ وَ حَتّى فِي الأَقمَآرْ ..
شِعَآرٌنآ وَآحِدْ [حَمـ ħąMMąd ـــآدُ ] بَآقٍ مِنْ نٌورٍ وَ نَآرْ .!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hammad.realbb.net
AmRo

.. { نائب المدير


.. { نائب المدير


عدد الرسائل : 733
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الإِقـَآمََـة :
~{ الجِنسِّية :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 01/09/2008

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الأربعاء أكتوبر 15, 2008 9:15 am

يا علي مينفعش كده خالص قول بحب مصر يا معفن دي بلدك غريب و الله

_________________


Always remember to forget
the things that made you sad.
But never forget to remember
the things that made you glad.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
memo

.. { مُشرٍفه عامه




عدد الرسائل : 549
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
.. {حَآزَ عَلى وِسآم .. ~* :
تاريخ التسجيل : 09/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الأربعاء أكتوبر 15, 2008 9:23 am

بصراحة مش عارفة اقول ايه على اللي اتقال لا تعليق بس انا اول مرة اشوف حاجة كدة بصراحة اول مرة اشوف واحد بيكره بلده كدة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
BaLoGa

.. { حمادي جديد


.. { حمادي جديد


عدد الرسائل : 2723
العمر : 24
{مَزَآجِـي :
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
تاريخ التسجيل : 12/11/2007

[ البطآقه الشخصيَة ]
му мєѕѕαgє:

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الأربعاء أكتوبر 15, 2008 10:36 am

.. { شفتي انا مش حارمك من حاجه .. !


.. { أديكي شفتي واحد بيكره بلده لدرجه غبييية جدا .. !

.. { بس ياريت محدش يعلق على موقفي .. }~

.. { دي حرية تعبير عن الرأي lol! .. }~

_________________









!. فِي اللّيْلِ وَ فِي النّهَآرْ .. فِي البَرْقِ وَ الإِعْصَآرْ .. فِي الأَرْضِ وَ حَتّى فِي الأَقمَآرْ ..
شِعَآرٌنآ وَآحِدْ [حَمـ ħąMMąd ـــآدُ ] بَآقٍ مِنْ نٌورٍ وَ نَآرْ .!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hammad.realbb.net
JustDoiT

.. { مرآقب عآم


.. { مرآقب عآم


عدد الرسائل : 4270
العمر : 24
~{ الجـِنَـس :
~{ الهِـوَآيـَةُ :
~{ المِـَهِنَـّةً :
تاريخ التسجيل : 29/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: ماذا يعني الشعور بالغربة   الجمعة أكتوبر 17, 2008 1:02 am

..{ الله ينور يا علي ..


..{ مصر ايه يا حبيبي منك له..


..{ مصر عملتلي ايه عشان احن ليها..



..{أنا لو في ايدي اقعد ومرحوش مصر حعقد..

_________________


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
ماذا يعني الشعور بالغربة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
..{ مُنتَدَيآت حَمََّآد ~ ::  『 ◦.. حَمـًّ {.. الْعَ ـآمَــة ..]ـــآدُ..◦ 』  :: ..{الِقسُـمَ العَـآمُ ~-
انتقل الى: